Sejarah Penubuhan TKRS SK Luyang

on 7:44 PM

Tunas Kadet Remaja Sekolah atau lebih dikenali dengan nama singkatannya TKRS mula mendapat tempat di SK Luyang setelah inisiatif pentadbir menyahut seruan kementerian pelajaran supaya TKRS diwujudkan di semua sekolah di Malaysia dijadikan realiti.

Maka dengan itu, SK Luyang telah berjaya mewujudkan Badan Unit Beruniform Tunas Kadet Remaja Sekolah pada tahun 2008.

En. Malik Bin Al-Faseh telah dilantik sebagai penasihat TKRS yang pertama bagi merealisasikan impian kerajaan amnya dan sekolah khususnya dan diambil alih oleh Ust. Shahrin Zamani A Bakar setelah beliau berpindah ke sekolah lain.

Pada tahun 2009 merupakan detik bagi penstrukturan semula TKRS SKLKK yang mana TKRS mula dilaksanakan secara sistematik dan mempunyai sistem fail. Jumlah keahlian pada tahun ini seramai 35 orang murid dan 4 orang guru penasihat. Mereka adalah Leftenan Muda KRS En. Shahrin Zamani A Bakar, Leftenan Muda Nurin Kok Kiong, Leftenan Muda KRS En. Aladdy Nyuk dan Leftenan Muda KRS En. Khairil Abd Kadir.
Pada tahun ini juga, TKRS kembali bergiat aktif dengan wujudnya Blog TKRS SK Luyang sendiri di alamat http://www.tkrsluyang.blogspot.com/ atas hasil idea dan usaha Ketua Penasihat TKRS SK Luyang (Lt. Muda KRS Shahrin Zamani A Bakar. Ianya akan dipantau dan dikemaskinikan oleh guru-guru penasihat TKRS SKLKK.



0 comments:

Post a Comment